TRAGEDIA NAVEI „INDEPENDENŢA“,
cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti (scurt istoric)

0
1821

Astăzi, 15 noiembrie 2017, se împlinesc 38 de ani de la cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti, o teribilă tragedie care a avut loc în apele Mării Marmara, la intrarea în strâmtoarea Bosfor, în urma căreia au murit 42 de marinari români.
Construirea primei şi celei mai mari nave din istoria flotei româneşti a început pe data de 22 iulie 1976, când în docul uscat al Şantierului Naval Constanţa a fost coborâtă prima bloc-secţie. Montajul navei în doc a durat 10 luni. Cu un deplasament de 150.000 tdw, „Independenţa“ era cea mai mare navă construită vreodată în România, fiind considerată nava – amiral a flotei comerciale româneşti…
Ceremonialul de botez al navei a avut loc pe data de 27 mai 1977, în prezenţa cuplului dictatorial Nicolae şi Elena Ceauşescu.
Evenimentul a fost marcat de eşecul botezului, întrucât sticla de şampanie lansată de Elena Ceauşescu nu s-a spart, ci doar a lovit bordajul navei. Incidentul a fost considerat un semn rău şi mulţi s-au gândit la el ca la un un blestem…
În dimineaţa zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al 19-lea voiaj, „Independenţa“ se afla în Marea Marmara, în aşteptarea pilotului, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagră. La ora 04,35 – ora Turciei, petrolierul românesc a fost colizionat de nava grecească „Evriali“.
Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfă ale petrolierului românesc şi deversarea ţiţeiului în mare. Din cauza jerbelor de scântei produse de frecarea metalului s-au declanşat puternice deflagraţii, care au făcut ca nava să eşueze într-o mare de flăcări şi fum.
Din echipajul de 45 de marinari al navei, au murit 42 de oameni, dintre care 11 nu au mai fost găsiţi niciodată.
Numai trei marinari români au reuşit să se salveze. Incendiul a durat 29 de zile şi nopţi, fiind stins în dimineaţa zilei de 14 decembrie 1979. Din cauza stării grave în care se afla, nava „Independenţa“ a fost considerată pierdere totală şi definitivă…
Vinovat de producerea acestui teribil accident au fost comandantul grec al cargoului „Evriali“, Alekos Adamopulos, de 29 de ani, care, iniţial, a fost pus sub supraveghere şi i s-a interzis să părăsească Turcia, dar, ulterior, a fost arestat, judecat şi condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detenţie rămasă de executat fiind transformată în bani, criminalul a plătit 850 dolari şi a fost eliberat…
A fost, desigur, cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti.
A fost o cumplită tragedie, în care au murit 42 de marinari români.
A fost o uriaşă dramă care a lăsat în urmă multe văduve şi 45 de copii orfani, suflete sfărâmate, sicrie, cruci, morminte de pământ şi apă, destine distruse, amintiri lugubre…
A fost un TITANIC al flotei româneşti…

Constantin CUMPĂNĂ.


Mangalia News, 15.11.2017.



piese-auto-mangalia.ro

Litoral Press România



Leave a Reply