Care mai este situația Șantierului Naval Damen din Mangalia, una din companiile de stat din subordinea Ministerului Economiei? (analiză de presă)

0
466
Publicația Economedia.ro analizează, într-un serial recent, cât de profitabil este statul, mai precis, companiile și autoritățle controlate de stat, în România. Ministerul Economiei are cele mai multe companii în subordine din tot ceea ce are statul, sunt cu zecile. Nu sunt numai companii, ci și autorități care obțin venituri proprii. Am adresat întrebări tuturor entităților de la Economie privind datele financiare pe ultimii doi ani, însă nu toate au răspuns. Din datele colectate reiese că cele mai multe companii și autorități din subordinea Economiei au rezultate financiare în deteriorare iar, în cazul unora dintre aceste firme, aproape că nu au activitate, deși mențin angajați. (…)

Șantierul Naval Damen din Mangalia

Anul acesta, compania a intrat în procedură insolvență, la cererea acționarului minoritar Damen, după ce a rămas fără contracte și după un conflict între Damen și Ministerul Economiei.
Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia, după ce grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval. Casa de insolvență CITR filiala Bucureşti a fost numit administrator judiciar. Instanța a stabilit data de 2 august 2024 ca termen pentru înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor asupra averii debitorului, urmând ca pe 27 august 2024 să aibă loc prima şedinţă a adunării creditorilor.
Amintim că în luna mai grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, conform unui dosar depus la Tribunalul Constanța.
Din luna iunie, angajații au intrat în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru. Economedia scria încă din martie despre incertitudinea de la Damen Shipyards Mangalia, în contextul în care ultimele mari proiecte se încheiau în aprilie, iar angajații se temeau de șomaj tehnic.
Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp, scrie Europa Liberă.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Angajații, trimiși în șomaj tehnic

În mai, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic începând cu luna iunie.
„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.
În perioada 3 iunie – 31 decembrie 2024, până la 1.038 de salariaţi, ceea ce reprezintă 78% din personal, vor intra în şomaj tehnic, scrie publicația locală Cuget Liber. Doar aproximativ 200-300 de angajați vor mai rămâne pe șantier.
Amintim că în aprilie Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena și cere rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA,
Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%). La rândul său, Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).
În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.
Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte, în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat. (…)
Continuarea, pe economedia.ro.



piese-auto-mangalia.ro

Litoral Press România



Leave a Reply